onsdag 31 oktober 2007

Pol Pots leende -Peter Fröberg Idling

Har haft ett litet blogg-uppehåll på några dagar, surhösten grep tag i mig och gjorde mig handlingsförlamad. Men jag passade på att läsa denna bok.

1978 besökte Jan Myrdal och tre andra journalister Pol Pots Demokratiska Kampuchea. De är där för att beskåda den mest radikala kommunistiska revolution världen beskådat. Efter hemkomsten beskriver de revolution som ett föredöme, äntligen har folkrevolutionen segrat.

Peter Fröberg Idling frågar sig hur de kunde resa genom Kampuchea under pågående folkmord. Var de helt förda bakom ljuset eller var de färgade av sina vänsterideal? Genom intervjuer med vissa av resans deltagare samt kambodjaner som var med får vi följa i Myrdals fotspår. Jan Myrdal själv vill inte ställa upp på någon intervju vilket är tråkigt och kan tolkas som om han inte är helt tillfreds med situationen…

Sveriges vänster var tydligen mycket aktiv i denna fråga och det pågick demonstrationer och bildades stödgrupper och förbund. Detta var ungefär när jag föddes, måste fråga mina föräldrar om de var aktiva och hur de såg på det hela.

Mycket intressant och välskriven bok.

Betyg: ***

Inga kommentarer: