onsdag 31 oktober 2007

Adademibokhandeln

Var på Aka Regeringsgatan idag på lunchen. Fingrade på en massa böcker men köpte inget, har för många "måsteläsanu" böcker där hemma. Under tiden jag strosade omkring bland hyllorna var det två saker som aktiverade min hjärna. Dels kände jag att jag blev stressad över alla böcker jag borde läsa, några för att de är omskrivna och andra för att jag länge velat läsa dem. Men det jobbiga var just känsla av stress eller krav, dessa känslor brukar inte infinna sig bland böcker.

Den andra funderingen var bokhandelns överlevnad. Även om jag var nära att vilja köpa ett gäng böcker skulle jag aldrig köpa dem på bokhandeln när jag får dem får 60-70 % av priset på nätet. Det har ju skrivits ett gäng artiklar om detta på sista tiden men det blev så påtagligt när jag gick omkring där mitt i litteraturen. Om inte ens jag som köper mycket böcker och är intresserad och initierad överväger bokhandelsköpet, vem ska då göra det? De som inte har tillgång eller kunskap om Internet? Den gruppen är ju inom kort död… Tror bara att de riktigt nischade boklådorna kommer ha ett existensberättigande.

På iTunes:
Say hello – Jay-Z

Inga kommentarer: