onsdag 17 oktober 2007

Mer tid till läsning tack!

Läser och lyssnar för tillfället mer eller mindre på:

Den gode tolken – John Le Carré
Började precis lyssna på den på väg till jobbet.
Länge sedan läste något av Le Carré, än så länge har jag hunnit halvvägs in i personbeskrivningen av huvudpersonen Salvo. Härligt med spänningsromaner som är så otroligt välskrivna.

Världens sista roman – Daniel Sjölin
Var tvungen att börja med denna då debatten kring vad en biografi kan vara och bör vara har gått på högvarv. Han inte kommit så långt men jag gillar den rättframma stilen.

Fiktioner – Jorge Luis Borges
Inte en bok man plöjer igenom bara sådär. Krävs lugn, eftertanke och SAOL. Som familjefar är lugna stunder inget jag får i parti och minut. Men när man väl får sitta och begrunda och tänka efter känns det som en stor bok.

Gentlemen – Klas Östergren
Hmmm, har inte fastnat i den, inte lika bra som Gangsters. Får se när jag tar upp den igen. Får ligga på hyllan ett tag.

Allt – Martina Lowden
Denna kritikerrosade debut är bland de snyggaste skönlitterära böcker jag sett. Däremot har jag efter dryga hundra sidor inte greppat storheten i själva verket. Ja det är annorlunda skrivet och användandet av det svenska språket har få likheter med något annat men sen då? Jag hittar inte drivet i berättelsen. Hoppas att det kommer.

På iTunes:
Animal Bar – Red Hot Chili Peppers

Inga kommentarer: