fredag 19 oktober 2007

Malins bokfemma

Första gången jag ger mig i kast med Malins bokfemma.
Denna vecka:
Nämn fem författare som du tycker ska få Bokfemmepriset 2007 och motivera varför.

Jonathan Safran Foer
för hans underbara sätt att hantera språket. Extremt högt och otroligt nära är ren njutning, en bok jag alltid kommer att kunna ta fram och läsa stycken ur.

Jonas Hassen Khemiri
För att hans sätt att utmana det svenska språket, både i Ett öga rött samt Montecore. Jag föredrar dock den sistnämnda, älskar hur han får Kadirs fransk-arabisk-svenska att sjunga. För mig är han en svensk Safran Foer.


Christer Hermansson
Ich bin ein Biblothekar! är ingen storvulen roman, varken i omfattning eller i stil. Att få en så till synes torftig och banal handling, historia och karaktär att leva är en bragd. Den asociala antihjälten Olivers liv på Stadsbiblioteket i Södertälje blir mot alla odds ytterst intressant.

Barbro Lindgren
Hon har med Loranga skrivit en tidlös klassiker inom barnboksgenren. Jag kommer ihåg hur jag älskade den när jag var liten, idag älskar min 5 åriga kille den, och fortfarande jag. Ett befriande språk och underbart galen.

James Frey
Tusen små bitar har dissekerats sönder och samman av hela världen med Oprah Winfrey i spetsen. Men allt detta liv tar inte bort den enorma läsupplevelse jag kände när jag läste Tusen små bitar. Upprepningarna för att förstärka betydelsen, det nakna rättframma språket, känslan av att tro honom, att vara där. Som läsupplevelse är det den största hittills.


På iTunes:
Shine - Christian Falk

Inga kommentarer: