torsdag 18 oktober 2007

Charlie Rose Intervju med Paul Auster

Vet inte om jag sagt det förut med Paul Auster är nog på min topp tre lista över bästa författare. Gillar allt han skrivit, senast läste jag nog Dårskaper i Brooklyn som är en underbar historia. Mer feel good stämning än vanligt för PA men väldigt bra. I hyllan väntar Den röda anteckningsboken.

Idag sprang jag på denna pratstund med Paul Auster på YouTube. Har inte sett någon intervju med honom tidigare. Här pratar de kring Orakelnatten.

Hoppa till drygt 35 minuter in i intervjun.
http://www.youtube.com/watch?v=B4zYWOz2va0


Lite ur intervjun.
Han verkar inte direkt spruta ur sig text…
Han jobbar mellan 6-8 timmar om dagen, med ynka 1-2 sidor färdig text, om det är en bra dag.
Han kan hålla på i 2-3 veckor för att få till en enda mening.

Sen visste jag inte att han var väldigt bra vän med Don Delillo som nu är aktuell med Falling Man, en bok som utspelar sig kring 9/11.

Att Don Quijote är den bok som gjort mest intryck och som han lärt sig mest av. Precis som Jorge Luis Borges skriver i Fiktioner pratar han om Don Quijote som en fiktiv person som i princip blivit en verklig historisk person med oändliga dimensioner.

På iTunes:
The Nest – Jose Gonzalez

Inga kommentarer: