onsdag 17 oktober 2007

Norrlands Akvavit - Torgny Lindgren

Jag lyssnade på denna bok och det visade sig vara ett genidrag. Annars är jag inte helt övertygad om talbokens briljans. Men att få höra Torgnys egen röst i lurarna som på ett enastående sätt förstärkte de truliga norrländska karaktärerna var en ren njutning.

Jag gillade även hans tidigare trilogi med Hummelhonung, Dorés bibel och Pölsan. Norrlands Akvavit rör sig i samma Västerbottniska inland och samma sävliga, truliga och humoristiska stil.

Vi får följa den tidigare väckelsepredikanten Olof Helmerssons hemkomst till bygden efter 50 års bortavaro i metropolen Umeå. Han har vid 83 år kommit tillbaka för att omvända bygden från kristendomens villfarelser. Han känner ett ansvar eftersom det var han som en gång vilseledde dem in i mytens och sagans värld.
Kan inte annat än glädjas och hålla med om Olofs insikter…

Det går dock inte riktigt som han tänkte sig.

Betyg: ****

Reflexion:
Religion, helighet, andakt och eftertanke är något som trots nedgången för traditionellt troende är på uppgång. Jag och min fru har senaste halvåret flitigt diskuterat detta ämne och stött på det både här och där.
00-tal senaste nummer är helt vikt åt tro och tvivel, mycket läsvärt nummer.

På iTunes:
Symphony no 9 – Beethoven

1 kommentar:

jacobsteel sa...

höra? ah, det hade nog varit perfekt. själv läste jag, med kanske _lite_ för höga förväntningar, gillade pölsan bättre. Vilken av dom andra ska man typ ta då?