tisdag 23 oktober 2007

Den gode tolken - John Le Carré

Ja vad säger man, inte mycket till spänning eller driv i den boken. Dessutom var huvudpersonen så osannolik i sin karaktär att jag aldrig blev engagerad i hans förehavanden eller beslut. Välskriven var den förvisso men det räcker inte långt om storyn är tunn och ointressant.

Scenariot med Kongo som geografisk huvudperson var däremot intressant, det är inte ofta sökljuset riktas åt den delen av världen. Men även där tycker jag det var lite tunt. Det som lever kvar i mig är frustrationen och det osannolika att huvudpersonen Salvo kunde vara så korkad och naiv men ändå anlitad som tolk av den brittiska säkerhetstjänsten.

Måste dock erkänna att jag lyssnade på denna bok på väg till och från jobbet och det är sällan det blir samma upplevelse. Dessutom var uppläsaren inget vidare.

Betyg: **

Nu har jag laddat över Arne Dahls Efterskalv till iPoden, hoppas den är bättre. Har ett gäng intressantare böcker på datorn, som Klarsynen av Saramango eller Kärlek i kolerans tid av Garcia Marquez men det är svårt att hålla koncentrationen på topp när man cyklar eller sitter på buss/tunnelbana. Har insett att jag måste hålla mig till ”lättare” talböcker när jag tar mig till jobbet.

Inga kommentarer: