onsdag 15 oktober 2008

Naken – David Sedaris

Det är en skön känsla att upptäcka nya författare som du utan att blinka okritiskt tar åt dig. David Sedaris är för mig en sådan upptäckt. Naken är baserad på hans egna erfarenheter och minnen, lite som valda delar av en biografi uppdelat på 17 mer eller mindre sammanhängande kapitel. Man får följa David från hans tidiga uppväxt som präglas av hantering och bortförklaringar av hans svåra tics, till hans upptäckande av sin egen homosexualitet och allt där emellan. Boken är hysteriskt rolig och jag har terroriserat min omgivning med att läsa valda stycken.

En annan skum grej är att han är slående lik Jonas Gardell, med tanke på att de har en del andra likheter utöver utseendet.

Jag blir förvånad över att det svenska förlaget Bazar bara har översatt en av hans böcker.
Får helt enkelt köpa originaltitlarna och träna på engelskan.

Köp boken här.
Se David Sedaris hos Letterman här.

På iTunes:
Neverland – The Knife

2 kommentarer:

Marianne sa...

Men där är du ju! Kul!


Det enda jag läst av Sedaris är "Me Talk Pretty One Day". Rejält rolig och enligt vad jag hört en betydligt ljusare bild av familjen än i hans andra böcker.

Montecore sa...

Hej Marianne,
ja det var ett tag sedan men nu är jag tillbaka.
Ska beställa några till av hans böcker.