torsdag 1 november 2007

Halv elva en sommarkväll – Margurite Duras

Det blev visst en annan bok inklämd bland de andra jag egentligen borde läsa ut.

Ett franskt par, deras dotter samt en väninna är på semester i ett sommarhett Spanien. De reser i bil på väg till Madrid och blir fast på grund av en storm i en liten by. Ett mord har begåtts, det ställer deras inbördes relationer på sin spets.

Nu har jag aldrig läst ett filmmanus men jag kommer hur som helst att tänka på ett sådant när jag läser denna bok. Kort, kärnfullt, scenbeskrivningar, mycket mellan raderna att tänka ut för läsaren. Jag föredrar när texten, språket förmedlar något mer än bara för fram handlingen. I den här boken kan jag inte säga att texten gör det i det direkta mötet, men på något sätt lämnar den kvar den känslan.

En kort bok på drygt 100 sidor som utspelar sig under ett dygn.
Det var den första bok jag läst av Duras, rekommenderar den.

Betyg: ****

På iTunes:
Get Lifted – John Legend

Inga kommentarer: